פוסטים

טיבט מידע שימושי

זקן טיבטי
טיבט מידע שימושי
admin

admin

טיבט מידע שימושי

אוכל
את כל אותם מאכלים טיבטיים מופלאים בהם הואבסתם כיאות בקטמנדו ובמנאלי, לא תמצאו בטיבט. טיבט היא ארץ עניה מאוד, ואף על פי שבלהסה קיימות מסעדות המספקות למטייל המערבי את מרבית המאכלים בהם הורגל, הרי שכאשר עזבתם את להסה נגמרו החיים הטובים.
התפריט הטיבטי הוא ללא ספק אחד מהנוראים ביותר באסיה כולה. התה הטיבטי הוא משקה הנרקח מגושי חמאת יאק המומסים בתוך מים רותחים, ללא סוכר.
זוהי פצצת אנרגיה צהובה, בעלת ריח נוראי וטעמה אף גרוע מזה, אך בימים קפואים של תזונה לקויה כאשר גופכם ישווע לכל פירור קלוריה שתוכלו לנפק למענו תופתעו לגלות אילו פלאים יכול המשקה הזה לעשות.
המאכל העיקרי הוא כמובן הצמפה שם אקזוטי ומעורר צפיות, אשר מאחוריו מסתתר בסך הכל קמח שעורים מלא.

יאקים רועים בשדות טיבט

הטיבטים מערבבים אותו עם תה יאק ואוכלים אותו ללא טיפול נוסף. אם תתארחו במנזר, או בביתם של מקומיים, סביר להניח שלא תוכלו להתחמק מהמשקה והמאכל הזה.
חייכו בנימוס, הנהנו בראשכם והתאמצו להראות מופתעים לטובה, אך לעולם אל תרוקנו את שארית הצמפה ואת כוס התה עד תומם הם ימולאו מייד בשנית!
בעיירות הקטנטנות תוכלו למצוא דוכני טופקה מרק בשרי חריף, ופה ושם גם יהיו שימכרו מומו.
זה לא המומו שתראו בהודו ונפאל. המומו הטיבטי אינו מגיע בצורת סהרונים, הוא בשרי תמיד ומזכיר בהרבה יותר ממשהו את הדים-סם הקנטונזי.
אם אתם צמחונים צפו להשאיר כמה קילוגרמים עודפים בטיבט וגם בסין, אם תמשיכו לשם. ליציאה לאזורים נידחים מומלץ בחום להתארגן עם אספקה עתירת אנרגיה בחנויות בלהסה.
המבחר מפתיע לטובה, וכולל מוצרים עמידים לטווח ארוך מסין וגם מנפאל והודו. אל תסתנוורו מחנויות האספקה המלאות של להסה – ברגע שתצאו את העיר לא תמצאו בחנויות מכולת הרבה מעבר לאינסטאנט-נודלז סיני חסר טעם ועוגיות יבשות.

להסה טיבט

מים
המים בטיבט אינם בטוחים לשתייה ואף הטיבטים עצמם מרתיחים אותם. מים מינראלים הם נקודה כואבת בסין, ולפעמים זול יותר להתקיים על בירה מאשר עליהם.
ניתן להשיג בנקודות הישוב מים רתוחים שהטיבטים והסינים מטלטלים עמם בטרמוסים מגושמים לכל מקום, אולם איכות ההרתחה היא כבר עניין הנתון לספקולציות.
בדומה לסינים : גם הטיבטים אינם שותים מים שלא הורתחו, ובדרך כלל אף שותים את המים כשהם חמים.
אולם טמפרטורת הרתיחה בגבהים נמוכה מהמוכרת לנו כאן, ועל כן לא תמיד כדאי לסמוך עליהם, וציוד טוב לטיהור מים עשוי להתגלות כמסע חיובי ביותר לא על בסיס כלור זה לא חזק מספיק .

כסף
המטבע הוא יואן סיני וניתן להחליפו בנוחיות רק בלהסה ובמעבר הגבול בדזאנגמו הכפר בצד הסיני.
כשאתם יוצאים את טיבט לכיוון נפאל אתם יכולים להחליף את היואנים שנותרו בידכם לדולרים אמריקנים ב-China Bank of בדזנגמו, אך לא לרופיות נפאליות.
הקפידו לשמור תמיד את הקבלות על החלפת הכסף, כדי שתוכלו להחליפו בחזרה לדולרים עם היציאה מסין.
על פי החוק הסיני חייב הבנק לקנות מכם את היואנים הסינים שלכם בתמורה לדולרים אמריקאים כאשר אתם יוצאים מסין זה נכון בכל מקום, לא רק בטיבט, ועל כן אין צורך לחשוש מהחלפת "עודף" כסף.
לעומת זאת אם תתקעו בלי כסף מזומן אתם בבעיה.
לא תמיד ימצא מי שיחליף לכם בשוק שחור, וגם אם יימצא הרי שהשערים יהיו מגוחכים.
ברוב המקומות מקבלים את כל המחאות הנוסעים, אולם ישנם מקומות בהם מקבלים אמריקן-אקספרס בלבד.
כמו בכל מקום אחר במזרח ככלל ובסין בפרט כרטיס אשראי זה על הכיפאק, אבל לא על חשבון המחאות נוסעים. הצטיידו גם במזומן, בשטרות קטנים, למקרה חירום.

דגלים טיבטים

לינה
כמו בכל סין גם בטיבט מותר ללון בגסט-האוסים מסוימים בלבד.
בדיוק איפה מותר ואיפה כדאי ללון אתם יכולים לברר רק לאחר שהגעתם לטיבט. הדברים האלו משתנים כל הזמן, וגם ספרי ההדרכה האחרונים אינם מדויקים במאה אחוז.
ציוד ומים.
שק שינה טוב מומלץ גם למי מכם שאינו מתכוון לטרק. ציוד מחנאות רציני ניתן לשכור בלהסה עצמה או בקטנדו, ואין צורך לטלטלו מהבית. אם אינכם מתכוונים לנוע באופן לא חוקי אוהל יהיה משקל מיותר בהחלט.
שפה
כמו בכל סין גם בטיבט השפה הרשמית הראשונה היא המנדרינית "סינית" .
היא מלומדת בבתי ספר ומנזרים, מופיעה על כל השלטים והכרזות, והשפה הטיבטית מופיעה לצידה כצל.
התושבים החאנים "הסינים" הרבים בטיבט אינם שולטים בטיבטית ועל כן בתקשורת עמם תצטרכו להשתמש בסינית. הטיבטים, לעומת זאת, יעדיפו לתקשר בטיבטית, למרות שהסינית אינה זרה לרובם.
שיחון סיני יהיה אמצעי יעיל ואף מספיק למעונינים בטיול "הקונבנציונאלי" לאזורים המטויילים, אולם למחפשים יצירת קשר של ממש עם האוכלוסייה באזורים הנידחים יותר שיחון טיבטי בהחלט עשוי לעזור.
מאנגלית אתם כמובן יכולים לשכוח. במסעדות,
בסוכנויות הטיולים ובגסט האוסים בלהסה אמנם יהיו מי שיוכלו להרכיב כמה משפטים עבורכם, אולם מהרגע שיצאתם את להסה איש לא שמע על השפה הזאת.

כלבים
מכת מדינה אם אתם סבורים שכבר ראיתם הכל בצפון תאילנד שהרי מצפה לכם כאן הפתעה. הטיבטים מאמינים כי כלב הוא גלגול של נזיר שחטא, ועל כן אנשי העם חסים עליהם והנזירים אף נותנים להם אוכל בחוצות המנזרים.
כך נוצרות להן להקות ענק של כלבים משוטטים המסתובבים ללא בעל רשמי כמעט בכל אזור בו מצוי מנזר. הנשק הצה"לי המקובל נגד כלבים במפגש לילי הוא סנוור על-ידי פנס, זה עובד גם בטיבט.
ביום המצב מעט מסובך יותר, אך כמה אבנים שייאספו מבעוד מועד או מקל ארוך עשויים לחולל פלאים.
הכלבים הללו עלובים למראה ועל פי רוב תוקפים רק כאשר הם בקבוצה וכשיש נקבה מיוחמת באזור, אולם מספר הכלבים בטיבט כה גדול, עד כי לפעמים נדמה שהם תמיד בקבוצה וכי תמיד יש נקבה מיוחמת באזור – הישמרו!
דמי כניסה
חשוב להתכונן לכך נפשית מראש, בכדי שהמטרד הזה לא יקלקל לכם את הטיול, בייחוד אם הגעתם מהודו.
הסינים נוהגים לדרוש דמי כניסה כמעט בכל האתרים והמנזרים בטיבט.
דמי הכניסה מגיעים במקרים רבים לסכומים מגוחכים של למנזר משוחזר, צבוע וריק מנזירים ומנשמה.
מי שיגבה מכם את הכסף יהיו בדרך כלל הנזירים עצמם. אל תטפלו אליהם עם תרעומותיכם המוצדקות זה נכפה עליהם באותה מידה בה זה מגיע אליכם.

עד שאתם טסים לתאילנד, כדאי שזה יהיה מושלם

מחירים הכי נמוכים! לילה במלון מתנה!! ועוד שלל מבצעים מחכים לכם כאן

עד שאתם טסים לתאילנד, כדאי שזה יהיה מושלם

מחירים הכי נמוכים! לילה במלון מתנה!! ועוד שלל מבצעים מחכים לכם כאן