טיבט : תנועה



פרמיט = אישור תנועה בטיבט 2000 רופי בערך

תנועה בתוך טיבט : כל עוד מוטבעת בדרכונכם ויזה סינית בתוקף תוכלו להתנייע באזורים הפתוחים לטיול הסובבים את להסה בחופשיות, כשאתם משתמשים בתחבורה המקומית הזולה, וללא צורך בכל פרמיט.

הבעיה מתחילה כאשר : אתם רוצים לצאת לאזורים מוגבלים. באופן רשמי לא קיימים בטיבט אזורים סגורים כלל – כך שמותר לכם, בתיאוריה, להיכנס לכל מקום – בתנאי שיש לכם את הפרמיט המתאים.

בפועל : מונפקים הפרמיטים האלו לאזורים מוגבלים בלבד, ובדרך כלל
לא ינפיקו לכם פרמיט לטיול עצמאי, ותאלצו להרכיב קבוצה, לשכור רכב 4X4 נהג ולרוב המקומות גם מדריך.

המכוניות : האלו סבירות בהחלט – בייחוד אם אתם מגיעים מהודו ואם
עברו כמה חודשים מאז עזבתם את העולם המודרני, אולם הנהג לא ידבר אנגלית, ובדרך כלל גם המדריך לא ידבר דבר, זולת סינית, וגם אם ידע לגמגם כמה משפטים באנגלית – שהרי לא יכיר את ההיסטוריה של המקומות ולא יוכל לספר לכם דבר וחצי דבר שלא תמצאו בספרי ההדרכה.

תפקידו של המדריך : הוא בסך הכל לוודא שלא תגיעו למקומות אליהם אינכם אמורים להגיע. הקפידו להכין חוזה כתוב אצל סוכן הנסיעות, ממנו הזמנתם את הטיול.

החוזה חייב : לכלול את כל פרטי הטיול הקטנים, מנהלות התשלום, מקרים ותגובות בכל הנוגע בתפעול תקלות אפשריות שיתעוררו בדרך. שקלו גם : להכין עותק מהחוזה בסינית רק ודאו שאדם מהימן ולא תלוי יבדוק שאכן התרגום אמין!

על מנת : שהחוזה יקויים הקפידו לדרוש מסוכן הנסיעות כי ייתן לכם לשלם לפחות חלק מהסכום רק לאחר הנסיעה, לידיו של הנהג או
המדריך, במידה ואינכם חוזרים ללהסה.

זכרו כי : חוזה או לא חוזה – מהרגע שיצאתם את להסה הצלחת הטיול שלכם נתונה לגחמותיו של הנהג. הסתחבקו עמו כיאות, גלו סלחנות לרטינותיו הקטנות ואל תשכחו שהוא באמת עובד קשה עבורכם, ושבעצם רוב הכסף שיצא מכיסכם כלל לא יגיע לידיו ולמעשה גם לא אל סוכן הנסיעות.

תנועה לא חוקית בתוך טיבט :
על מנת להגיע למקומות אסורים בטיול, או למקומות מותרים – אך לזמן ארוך ולביקור יסודי יותר, מתנייעים טיילים ספורים עצמאית, באופן לא חוקי.

תנועה לא חוקית : כרוכה בגניבת מחסומים, שפירושה ירידה מהמשאית שלקחה אתכם כמה מאות מטרים, או כמה קילומטרים, לפני המחסום, עיקוף רגלי ומפגש עם המשאית לאחריו.

העניין לא תמיד פשוט כל כך : מאחר והסינים מתגלים פעמים רבות כחובבניים הרבה פחות ממה שחשבתם – וממקמים את המחסומים
הללו על צלע הר מצוקי או על גשר גבוה, מעל נהר סוער – דבר שהופך את העיקופים האלו למבצע מורכב.

במקרה קיצוני אחד : שמעתי שמטייל נאלץ לצעוד על כל ציודו מרחק של כעשרים קילומטרים בשלג, במהלך עיקוף שכזה  נכון – ישראלי קמצן ותחמן.

במידה : וננטשתם על ידי המשאית שלקחה אתכם אתם עלולים להיתקע במקום לזמן מה, מאחר ולא כל נהג ישוש לקחת אתכם.

אתם חייבים : !! להיות מסוגלים לעמוד ברשות עצמכם באופן מלא וזה אומר חד משמעית, אוהל,אמצעים לטיהור מים,ציוד בישול, אספקה , כמובן ששיחון טוב סיני וטיבטי הנו בגדר יותר מסתם המלצה אלא חובה קיומית להמשך הטיול.

שיטת הפעולה פשוטה : אתם מגיעים לנקודת ההתכנסות של המשאיות בעיר המוצא, מוצאים בדיסקרטיות נהג שיאות לקחת אתכם ומתמקחים על המחיר.

הנהגים לוקחים על עצמם סיכון גדול : על כן צפו לשלם לא פחות מ- 30$ ליום נסיעה באזור סגור ,נכון – הרבה כסף לא חוסכים
כאן! .

ודאו שבע פעמים : כי אכן הנהג מגיע למקום אליו אתם חושבים שהוא מגיע, וסכמו עמו על תשלום חלקי בלבד מראש, על מנת שלא "ישכח" אתכם באחד המחסומים בדרך.

אם תנטשו באמצע שום-מקום : מחיר הטרמפ' הבא ינסוק פלאים. גם כשתגיעו לעיר היעד ייתכן ולא יהיה קל למצוא אנשים שייאותו להלין ולהאכיל אתכם, מאחר והמעשה כאן זהמעבר על החוק .

אם תתפסו : צפו לשלם קנס של לא פחות מחמש-מאות יואן כ- 60$ במקרה הטוב, אולם במקרה הפחות טוב יוחתם דרכונכם בחותמת השחורה המפורסמת, שתאלץ אתכם לצאת את גבולות הרפובליקה הסינית  ללא יכולת לחזור, ובתוך 48 שעות יחייבו אתכם לטוס לכל יעד ועם כל חברת תעופה שתספק לכם כרטיס טיסה בהתראה הקצרה כל כך, וכמובן – גם בכל מחיר.

ועם כל זאת : עדיין יהיה מר גורלכם בטל בשישים לעומת עונשו של הנהג שהסיע אתכם, או הכפרי שנתן לכם גג ללילה.

Trekking permit
לא קל והרבה פחות זול להשיג אשרות טרקים, אולם מאחר ולאורך מסלולי הטרקים השונים לא קיימות נקודות ביקורת – אין בהם כל צורך.

ויזה סינית : תקלות צפויות בכל הקשור להארכות ויזה ומתן פרמיטים בתוך טיבט , קשה מאוד לצפות את שייקרה כאשר תגיעו לשם, מאחר והמצב משתנה כל הזמן בהתאם לגחמותיהם הקטנות של הפקידים הסינים, מצב רוחם ומצב העננים.

מחיקת ויזה סינית בתוקף : בשגרירות סין בקטמנדו, היא דבר שאירע בעבר פעמים רבות, אולם זה לא קורה תמיד. אותו כנ"ל לגבי מחיקת ויזה סינית במעבר הגבול בדזאנגמו. הארכת ויזה סינית בתוך טיבט בדרך כלל אינה אפשרית בלהסה אם כי כבר היו דברים מעולם, אולם יש שמצליחים לעשות זאת בשיגאצה.

בניגוד לסטיגמה הרווחת : אכן ניתן לפעמים להוציא ויזה סינית בקטמנדו, אולם אתם חייבים לספר להם שאתם מעוניינים להיכנס בטיסה מתאילנד, ולא דרך טיבט.

אך אם הוצאת הויזה הסינית : בקטמנדו הלכה חלק מדי – חשבו פעמיים – יתכן והיא תימחק כאשר תנסו לחצות עמה יבשתית דרך דזאנגמו, בצורה לא מאורגנת.

כאשר אתם ממלאים טופס : בקשה לויזה סינית, בכל מקום בעולם, אתם מתבקשים להצהיר על המקומות בהם תבקרו בסין.

בשום פנים ואופן : אל תצהירו על ביקור צפוי בטיבט. אין לכם מה לדאוג – איש לא יבדוק את אמינותכם כאן, ובמקרה הספציפי הזה גם קשה להאמין שתיפגע במשהו הקארמה שלכם.

ושוב : על מנת לצמצם את התקלות הצפויות אפשר רק לחזור ולהמליץ למתכננים שהות ארוכה בטיבט, ואפילו אם רגליכם ניצבות כרגע בנפאל או הודו, שיקלו לטוס לתאילנד או להונג-קונג, לעשות ויזה סינית ארוכה ככל שייתנו לכם.

נסו : להאריך אותה פעם נוספת לפני הכניסה לטיבט, ורק לאחר מכן להיכנס אל הממלכה הכבושה בדרך הנוחה לכם – אך מתוך סין.

תגובות לא פעילות.